Maandagochtend 09.00 uur, mijn eerste intake. “Ik mag toch 2000 calorieën?’,is de vraag die een 56 jarige vrouw van 1.68m aan mij stelt. ‘En mijn man mag er 2500’?

Vinden jullie het niet bijzonder dat dát aantal calorieën gemiddeld wordt geadviseerd?

Ik wel, vooral omdat ieder persoon anders is. Zelf heb ik een behoorlijke lengte, het zou toch gek zijn als iemand die 20 centimeter kleiner is hetzelfde aantal calorieën nodig heeft? In het vorige artikel heeft mijn collega Rosella al meer verteld over het begrip calorieën. In dit artikel wil ik graag vertellen hoe je deze calorieën het beste kunt opbouwen, verschillend per doelgroep.

Om je caloriebehoefte te berekenen is er een formule, namelijk de Harris en Benedict-formule. Door gegevens van jezelf in te vullen kun je hiermee berekenen hoeveel calorieën jij dagelijks mag hebben. Stel er komt 1854 calorieën bij jou uit, weet je dan met welk eten je dit in moet vullen? Waarschijnlijk niet helemaal. Hoe iemand deze calorieën moet invullen, ligt aan zijn doel of eventuele ziektebeeld.

Mensen met diabetes hebben baat bij het eten van minder koolhydraten. Duursporters daarentegen hebben juist meer koolhydraten nodig. Krachtsport staat juist weer in het teken van eiwitten. Zo is er bij elke doelgroep, of beter gezegd, bij elk doel wat een persoon heeft, een andere invulling van de voeding van belang. Iemand die dus diabetes heeft bouwt deze 1854 calorieën op met voeding die hoog zit in eiwitten en vetten maar laag in koolhydraten. Dit is bijvoorbeeld Griekse yoghurt, walnoten, koolhydraatarm brood en een beperkte hoeveelheid fruit. Daarentegen vult een duursporter deze calorieën in met behulp van koolhydraatrijke voeding als bananen, havermout, zilvervliesrijst en volkoren boterhammen. Krachtsporters en vegetariërs hebben beide meer eiwitten nodig. Een krachtsporter kan dit onder andere halen uit vlees (grootste bron van eiwit). Voor een vegetariër is dit natuurlijk niet mogelijk. Zij halen de eiwitten uit eieren, peulvruchten en sommigen ook uit vis (pescotariërs). In de praktijk gaat dit helaas bij veel mensen nog mis. Een diabeet eet bijvoorbeeld netjes volgens de Schijf van Vijf, kiest voor magere producten en eet 3 stuks fruit per dag. Zijn suikerwaarden blijven hoog, ra-ra hoe kan dit? Dat kunnen jullie inmiddels ook wel vertellen. Zo is er voor nog veel meer doelgroepen advies te geven over hoe je de calorieën moet opbouwen. Een ‘gemiddeld’ gezond persoon verdeelt zijn calorieën op de volgende manier: 20-40% vet, minimaal 40% koolhydraten en 0,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Als je er niet uitkomt raad ik altijd aan om hulp te vragen aan een deskundige.

Voeding bijhouden in een app kan dus toch wel nuttig zijn, alleen moet je wel verder kijken dan je neus lang is. Ga niet alleen op de calorieën af, maar kijk juist hoe je deze calorieën hebt opgebouwd. Hoeveel eiwitten totaal? Hoeveel vet? Hoeveel koolhydraten? Trouwens, wist je dat er verschillende soorten koolhydraten zijn? Daar zullen we in het volgend artikel uitgebreid bij stil staan. Dat artikel verteld namelijk alle ins en outs over koolhydraten.

Tot dan!

 

Mijn naam is Nikki Gerritsen. Ik ben opgegroeid in een klein dorp en nu woon ik alweer een aantal jaren in Arnhem met mijn man en dochter. Mijn interesse voor voeding is altijd al groot geweest, mede door voedselallergieën in mijn tienerjaren. Hierdoor ben ik mij toen al gaan verdiepen in voeding. Naast het moeder-zijn vind ik mijn werk als diëtist ontzettend leuk. Elke dag is anders en elke cliënt is anders. Ik draai spreekuur bij een diëtistenpraktijk waar ik op verschillende locaties zit en diverse doelgroepen zie. Met elke cliënt stel ik een passend behandelplan op en daarbij ook doelen. Het leukste aan mijn werk vind ik om mensen te coachen en te motiveren, maar vooral om te enthousiasmeren mensen een voor hen gezond voedingspatroon aan te leren. Dat gezonde voedingspatroon is namelijk voor iedereen anders. Ik zal mijn kennis en eigen ervaring in combinatie met wetenschappelijke feitjes met jullie gaan delen in artikelen en weetjes.

 

One thought on “2000 calorieën voor vrouwen en 2500 calorieën voor mannen? Uh…?

  1. Haha! Leuke blog! Doe zo verder ik heb je website alvast gebookmarkt. Groetjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *