‘Snelle suikers’, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar waarom heten het snelle suikers? En zijn snelle suikers beter of juist slechter voor je lichaam dan de langzame suikers? In dit artikel ga ik hier verder op in.

De glycemische index, ook wel GI, is een maat om aan te geven of een product veel snelle suikers bevat of meer langzamere suikers. Hoe dit bepaald wordt is door te kijken hoe snel de suikers (glucose) van een product in het bloed wordt opgenomen.

Druivensuiker is een snelle koolhydraat en heeft een hoge GI, net als alle andere snelle koolhydraten. Noten bevatten daarentegen langzame koolhydraten en hebben dus een lage GI. Hoe wordt deze GI dan bepaald en wat kan je hier nou mee verder in je voeding?

Van elk product kunnen we de GI bepalen. Deze waarde is wel afhankelijk van veel factoren, zoals de bereidingswijze, de temperatuur, de snelheid van iemands darmen en bij fruit ook hoever het gerijpt is. Dit zijn allemaal factoren die de GI kunnen beïnvloeden. Daarnaast worden koolhydraten vaak in combinatie met andere voedingsstoffen gegeten, zoals vet. Ook vet is weer van invloed op de GI. Alle producten hebben een GI waarde. Deze wordt bepaald aan de hand van een gewogen gemiddelde van de ingrediënten waaruit je maaltijd bestaat.

Even concreet. Wat is dan een hoge GI of een lage GI? Daarvoor wordt het volgende aangehouden:
Laag GI = 55 of minder
Gemiddeld GI= 56-69
Hoog  GI = 70 of meer

Wat betekent glycemisch? En wat is een glycemische index? - Food2LoveIn wetenschappelijke studies wordt aangetoond dat voeding met een lagere GI tot heel iets gewichtsafname lijdt. Ook is aangetoond dat deze voeding bij vrouwen de kans  op bepaalde hart- en vaatziekten verlaagd. Het tegenstrijdige is dat volkorenbrood een hoge GI heeft, maar ook wel weer bewezen gezondheidsvoordelen, zoals een kleinere kans op hart- en vaatziekten. In Nederland wordt de GI nog niet gebruikt bij het geven van voedingsadviezen. Dit komt omdat de rol van de GI in relatie tot chronische ziektes nog onduidelijk is.

Uit ervaring binnen de praktijk merk ik dat we niet bewust werken met de GI, maar er wel rekening mee houden. Een gezond voedingspatroon bestaat o.a. uit groenten, fruit, peulvruchten, zuivel, volkoren pasta en noten. Deze hebben allemaal een lage GI. Aardappelen en volkorenbrood hebben wel een hoge GI, maar kunnen prima gegeten worden in combinatie met producten met een lage GI. Voor mensen met diabetes ligt dit anders. Daarvoor zijn er alternatieven, zoals koolhydraatarm brood of een minimale hoeveelheid aardappelen.

Kortom, hou jij je aan de richtlijnen van een gezond voedingspatroon? Dan hou je onbewust ook rekening met de glycemische index van producten. In principe zal ieder mens voeding binnenkrijgen met een lage GI en een hoge GI. Zoals eerder benoemd is dat prima, omdat niet alle voeding met een hoge GI ongezond is en zelfs bewezen gezondheidsvoordelen kan hebben!

Naast koolhydraten zijn eiwitten ook een belangrijke bron in een gezond voedingspatroon. In het volgend artikel gaan we verder in op eiwitten.

Tot dan!

 

Mijn naam is Nikki Gerritsen. Ik ben opgegroeid in een klein dorp en nu woon ik alweer een aantal jaren in Arnhem met mijn man en dochter. Mijn interesse voor voeding is altijd al groot geweest, mede door voedselallergieën in mijn tienerjaren. Hierdoor ben ik mij toen al gaan verdiepen in voeding. Naast het moeder-zijn vind ik mijn werk als diëtist ontzettend leuk. Elke dag is anders en elke cliënt is anders. Ik draai spreekuur bij een diëtistenpraktijk waar ik op verschillende locaties zit en diverse doelgroepen zie. Met elke cliënt stel ik een passend behandelplan op en daarbij ook doelen. Het leukste aan mijn werk vind ik om mensen te coachen en te motiveren, maar vooral om te enthousiasmeren mensen een voor hen gezond voedingspatroon aan te leren. Dat gezonde voedingspatroon is namelijk voor iedereen anders. Ik zal mijn kennis en eigen ervaring in combinatie met wetenschappelijke feitjes met jullie gaan delen in artikelen en weetjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *