Eiwitten, we kunnen niet zonder ze. Zonder eiwitten is spieropbouw onmogelijk en we kunnen zelfs onze kracht verliezen. Kortom, eiwitten zijn van belang in onze dagelijkse voeding.

Wat zijn eiwitten? - Food2Love.nlNet als koolhydraten zijn ook eiwitten voedingsstoffen. Eiwitten hebben meerdere functies. Het is een voedingsstof waar niemand zonder kan. Maar welke functies hebben eiwitten dan? Waarom kan ik niet zonder? In welke producten zitten eiwitten? Hoeveel moet ik daar dan van eten? Of terwijl, hoeveel eiwitten heb ik nodig op een dag? Al deze vragen worden beantwoordt in die artikel. Dus ben je nieuwsgierig hoeveel magere kwark jij moet eten (oeps, nu verklap ik al dat dat een grote eiwitbron is)? Lees dan snel verder!

Eiwitten zijn belangrijk. Ze leveren namelijk calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit. In totaal zijn er 22 aminozuren, waarvan je lichaam er zelf 13 kan aanmaken. De andere 9 moet je via je voeding binnenkrijgen.

Wat zijn de functies?

De belangrijkste functies van eiwitten zijn de opbouw en het herstel van lichaamscellen. Je kan dus niet zonder eiwitten, omdat je dan geen bouwstof hebt om nieuwe cellen mee aan te maken. Je takelt dan dus langzaam…. Daarnaast spelen ze ook een rol bij het transport van stoffen in het bloed en in de cel. Verder zijn eiwitten belangrijk bij de spijsvertering en bij het afweersysteem.

Hoeveel eiwitten heb jij nodig?

Dat ligt er aan hoeveel je weegt. Gemiddeld heeft een gezond volwassen persoon per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand die 70 kg weegt. Echter kunnen verschillende situaties ervoor zorgen dat iemand meer eiwit nodig heeft, bijvoorbeeld door zwangerschap, ziekte, sport of als je vegetarisch eet. Ook leeftijd is van invloed. Over het algemeen eten mensen meer eiwit dan nodig, dit is voor de meeste mensen niet schadelijk want dat wordt afgebroken en verlaat het lichaam via het plassen.

Dierlijke en plantaardige eiwitten

Maar nu hebben we het al de hele tijd over eiwitten en weet je nog niet waar het in zit. Er zijn twee soorten eiwitten, dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, kip, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Vlees en kip zijn het rijkst aan eiwit. Een stukje kipfilet van 100 gram bevat al 30,5 gram eiwit. Dus als je maar 57 gram nodig hebt op een dag, ben je alleen met dat stukje kip al over de helft. Nog zo’n eiwittopper is magere kwark. Daarin zit per 200 gram 26 gram eiwit.

Als je zo ‘makkelijk’ via gewone voeding aan je eiwitbehoefte komt, waarom zijn er dan shakes, repen en van alles verkrijgbaar waarop staat extra ‘Proteine’(eiwitten). Dit wordt vooral gebruikt door sporters, met name krachtsporters.

Over eiwitten en sport zal Rosella in het volgende artikel meer vertellen.

 

Mijn naam is Nikki Gerritsen. Ik ben opgegroeid in een klein dorp en nu woon ik alweer een aantal jaren in Arnhem met mijn man en dochter. Mijn interesse voor voeding is altijd al groot geweest, mede door voedselallergieën in mijn tienerjaren. Hierdoor ben ik mij toen al gaan verdiepen in voeding. Naast het moeder-zijn vind ik mijn werk als diëtist ontzettend leuk. Elke dag is anders en elke cliënt is anders. Ik draai spreekuur bij een diëtistenpraktijk waar ik op verschillende locaties zit en diverse doelgroepen zie.

Met elke cliënt stel ik een passend behandelplan op en daarbij ook doelen. Het leukste aan mijn werk vind ik om mensen te coachen en te motiveren, maar vooral om te enthousiasmeren mensen een voor hen gezond voedingspatroon aan te leren. Dat gezonde voedingspatroon is namelijk voor iedereen anders. Ik zal mijn kennis en eigen ervaring in combinatie met wetenschappelijke feitjes met jullie gaan delen in artikelen en weetjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *