Koolhydraten, een energiebron waar niemand zonder kan. De hoeveelheid koolhydraten die jij nodig hebt op een dag is anders dan de hoeveelheid die je buurman of buurvrouw nodig heeft. Dit hangt af van je dagelijkse activiteiten. Heb je bijvoorbeeld zittend werk of sta je juist veel? Doe je aan beweging? Bij alles wat we doen gebruiken we koolhydraten. Soms veel en soms maar een klein beetje. Voor de hersenen zijn de koolhydraten zelfs de belangrijkste bron. De hersenen gebruiken bij het lezen van dit artikel alleen al een glucose, een soort koolhydraat.

Glucose verkrijgen we door koolhydraten te eten. Koolhydraten zitten bijna overal in. In volkorenbrood, volkorenpasta, aardappelen, fruit, groente, koek, gebak, maar ook in vruchtensappen en melkproducten.

Er bestaan verschillende soorten koolhydraten: monosachariden, disachariden, oligosachariden en polysachariden.

Enkele voorbeelden van bovengenoemde koolhydraten:

– Monosachariden zitten in vruchtensuiker, zoals een mango, sugar snaps of honing
– Disachariden zitten in melksuiker. Dit is de lactose die we vinden in onze melkproducten
– Oligosachariden zitten in peulvruchten zoals pistachenoten, kikkererwten of doperwten
– Polysachariden: hieronder valt de zetmeel in onze aardappelen en graanproducten

Wat zijn koolhydraten? - Food2Love.nlDe meeste koolhydraten worden door het lichaam omgezet in glucose. De vertering van koolhydraten gebeurt al in de mond door ons speeksel. Maar niet alle koolhydraten zijn verteerbaar en alleen de koolhydraten die verteerd zijn door ons lichaam worden opgenomen en opgeslagen om energie te leveren. Vezels zijn ook koolhydraten. Deze worden niet gebruikt als energiebron, maar voor een goede werking van de darmen, zoals een gezonde stoelgang.

Ons lichaam heeft maar een beperkte opslag voor glucose. Dit betekent dat als we meer koolhydraten eten dan we kunnen verbanden, dit wordt omgezet in vet in het lichaam.

De snelheid van de opname van de koolhydraten in ons bloed heeft te maken met de glycemische index (GI). Zo laten gedroogde abrikozen, pinda’s, yoghurt en haver onze bloedsuiker minder snel stijgen dan bijvoorbeeld ananas, witbrood of biscuitjes. In het volgende artikel geef ik meer uitleg over de glycemische index.

Tot de volgende keer!

 

Mijn naam is Rosella Berghuis en ik woon in Soest. Sinds 2011 heb ik mijn eigen diëtistenpraktijk waarmee ik aan de slag kan met mijn grote passies: voeding en gezondheid.

Ik sta met elke cliënt, elke dag weer voor een uitdaging om dichter bij zijn of haar doelen te komen. Gelukkig hebben we hiervoor bestaande richtlijnen, maar ik vind het belangrijk om ieders individuele wens op een leuke manier haalbaar te maken.

Gezonde voeding is tenslotte voor iedereen anders. Daarom deel ik graag wetenschappelijke feitjes met jullie waarbij ook mijn eigen ervaring en visie om de hoek komt kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *