‘Ik hou altijd mijn calorieën bij in een app’… is wat we dagelijks in de praktijk horen. Maar zeggen alleen de calorieën ons iets? Of komt er stiekem meer bij kijken? Want even kort door de bocht, heeft  1500 calorieën suiker hetzelfde effect als 1500 calorieën vet?

Net als in het vorige artikel over ‘Meten = weten’ met betrekking tot je gewicht, is meten = weten ook niet geheel onbelangrijk als jij je voeding wilt bijhouden in een app. De meerderheid van de mensen die het bijhouden, kijken alleen naar de calorieën. Bij velen is bekend dat de algemene richtlijn voor het dagelijks aantal in te nemen calorieën voor vrouwen staat op 2000 calorieën en voor mannen op 2500 calorieën. Het volgende artikel gaat over deze richtlijnen, maar dat even terzijde.

Het bijhouden van je calorieën in een app kan zinvol en handig zijn om inzicht te krijgen in wat er wordt gegeten op een dag. Echter zeggen de calorieën niet alles. Om even een kleine basisintroductie te geven over calorieën: een calorie levert ons energie. Zo levert 1 gram koolhydraat 4 calorieën, 1 gram vet 9 calorieën, 1 gram eiwit 4 calorieën en 1 gram alcohol 7 calorieën. Op producten van de meeste voedingsmiddelen zie je de voedingswaarde en het totaal aantal calorieën vermeld staan. Hierbij zie je ook dat er duidelijk onderscheidt wordt gemaakt tussen de drie groepen: koolhydraten, vetten en eiwitten.

Zijn jouw calorieën in verhouding? - Food2Love.nl

Een voorbeeld: iemand wil graag 1500 calorieën op een dag eten. Die dag wordt er een pizza gegeten van 800 calorieën, waardoor er nog 700 calorieën overblijven. Als vervolgens hiervan 700 calorieën aan brood wordt gegeten, is de 1500 aangetikt, met als resultaat dat er veel koolhydraten binnen zijn gekregen, maar er wel is vastgehouden aan de 1500 calorieën. Wellicht een gek voorbeeld, maar dit is wel wat er in de praktijk gebeurt.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het tellen van calorieën niet het belangrijkste is.

Het is ten eerste belangrijk om eens te kijken naar de regelmaat in je voeding, maar vooral de verdeling van je calorieën. Zijn de inname van calorieën alleen maar koolhydraten? Of alleen maar vetten? De calorieën zeggen namelijk weinig over de verhouding in jouw calorieën. Ook zeggen ze niks over hoe snel het wordt opgenomen en wordt omgezet in het lichaam. De ene koolhydraat is namelijk niet de andere koolhydraat en teveel koolhydraten die niet verbrand worden, worden in het lichaam omgezet in vet. Pure kristalsuiker wordt bijvoorbeeld sneller in ons lichaam opgeslagen en omgezet in vet dan bijvoorbeeld honing. En krijgen we wel voldoende eiwitten binnen? Eiwitten zijn een belangrijke bron voor onze weefsels en spieren.

Voor iemand die globaal inzicht wil in zijn voeding is het daarom van belang ook naar de verdeling van de koolhydraten, vetten en eiwitten te kijken. Een verhouding volgens de richtlijn is 30% eiwitten, 50% koolhydraten en 20% vetten. In het volgende artikel neem ik je graag mee waarom dit een absolute richtlijn is en dat het per persoon kan verschillen en het dus eigenlijk een behoorlijke zoektocht is naar wat voor jou een juiste verhouding is.

Hopelijk kan ik je in het volgend artikel meenemen in een goede zoektocht naar jouw calorieën.

 

Mijn naam is Rosella Berghuis en ik woon in Soest. Sinds 2011 heb ik mijn eigen diëtistenpraktijk waarmee ik aan de slag kan met mijn grote passies: voeding en gezondheid.

Ik sta met elke cliënt, elke dag weer voor een uitdaging om dichter bij zijn of haar doelen te komen. Gelukkig hebben we hiervoor bestaande richtlijnen, maar ik vind het belangrijk om ieders individuele wens op een leuke manier haalbaar te maken.

Gezonde voeding is tenslotte voor iedereen anders. Daarom deel ik graag wetenschappelijke feitjes met jullie waarbij ook mijn eigen ervaring en visie om de hoek komt kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *